Imposant

30 maart 2016 - Komodo National Park, Indonesië

Hoewel het nog vroeg in de ochtend is, doet de zon al aardig zijn best om een deken van tropische warmte over ons heen te gooien. We hebben pas een paar honderd meter gelopen op het eiland Rinca, maar we zweten alsof we zojuist begonnen zijn aan de laatste kilometer van een marathon in juli. Samen met vier duikvrienden, twee duikgidsen en twee parkrangers zijn we op zoek naar de bijzondere komodovaraan. Het duurt niet lang voordat één van de rangers naar een boom wijst. Stap voor stap komen we dichterbij en worden de details van dit dinosaurusachtige beest steeds beter zichtbaar. De enorme klauwen, dikke aderen en pantserachtige huid zorgen voor een kleine kriebel over onze rug wanneer we op kleine afstand staan. We voelen ons pas echt op ons gemak, zodra duidelijk wordt dat de reuzehagedis in een soort zen-modus ligt te genieten van de warme zonnestralen. Voorzichtig maken we wat foto's, maar we merken dat het donkere paar ogen al onze bewegingen nauwlettend in de gaten houdt. Kijkend naar dit zeldzame dier zetten we in gedachten een vinkje op onze bucketlist.

1. Annemieke Duijvestijn:
    2 april 2016
    Wat een leuke foto's en verhaal. De Komodovaraan is een van de meest ziek makende dieren op aarde he!!! Zoveel bacterieen bij zich in die bek. Brrrrrr :-)
  2. Joël & Kelly:
    2 april 2016
    Dankjewel Annemieke! En het idee dat ze kunnen rennen, zwemmen en klimmen maakt het nog net even wat spannender ;)
  3. Lisanne:
    9 april 2016
    Ik vind die beesten wel rete interessant! Maar mogen uit mijn buurt blijven! Wel super gave ervaring!'