Minimalistisch

24 maart 2016 - Sengkang, Indonesië

De omvang van Sulawesi is te merken door de grote reisafstanden. Het kostte ons de nodige uren om van Rantepao naar Sengkang te komen. Hadji, onze chauffeur, heeft de autorit met militaire precisie afgestemd met de gids van onze boottocht, die zichzelf heel origineel voorstelde als "boatman". Inmiddels zitten we achter elkaar in het smalle witte bootje en varen we op het Tempe meer. Boatman zit achterop met in zijn linkerhand de gashendel van de pruttelende benzinemotor die het nodige uitstoot en in zijn rechterhand een losse peddel om het schuitje in goede banen te leiden. Even geleden liet hij zien dat hij dat laatste prima kan, wanneer hij ons tussen de waterplanten door manoeuvreerde. We varen langzaamaan het drijvende dorp binnen, dat bestaat uit houten huisjes met golfplaten daken die boven water gehouden worden door samengebundelde bamboestammen. In gebrekkig Engels vertelt boatman dat we een bezoek brengen aan zijn tante, die net als de andere dorpelingen afhankelijk is van visserij. Het is bijzonder om te zien dat er in de eenentwintigste eeuw nog steeds mensen op deze wijze leven. Zonder elektriciteit, zonder stromend water, maar wel met pisang goreng en een onbetaalbare lach van tevredenheid.

1. Inge:
    26 maart 2016
    Wat een mooi verhaal! Zo te horen zijn jullie heerlijk aan het genieten! Dik verdiend ook! Mis jullie wel, dikke kus
  2. Michael:
    26 maart 2016
    Ik zag een Facebook post voorbij komen en dacht "laat ik eens ff gaan kijken". Zojuist de eerste blogs gelezen. Leuk om op deze manier het thuisfront op de hoogte te houden van jullie mooie reis. Lekker samen genieten daar en ik kijk al weer uit naar de volgende blog.
  3. Simone:
    26 maart 2016
    Mooie foto's en weer een mooi verhaal, heerlijk!!! Kussssss
  4. Annemieke Duijvestijn:
    26 maart 2016
    Tjonge primitief maar zo mooi om te ervaren denk ik. Kun je zien hoe wij verwend zijn in het Westen. Zoooo leuk te lezen maak er een lees en kijkboek van na jullie reis :-) ik koop het haha xxxxxx
  5. Joël & Kelly:
    26 maart 2016
    Bedankt voor jullie lieve reacties! Echt leuk dat jullie onze blogs lezen :)
  6. Dagmar:
    26 maart 2016
    Wat schrijven jullie toch heerlijk! Ik wacht met smacht op jullie volgende verhaal! Genieten!! Dikke kus xxx
  7. Yannick:
    27 maart 2016
    Het leest én kijkt weer heerlijk weg! Jullie hebben er wel de vaart in zitten; nu alweer op Flores. Ik hoop dat Indo onder water net zo mooi is als boven het wateroppervlak! Liefs xx