Uitwaaien

3 april 2016 - Uluwatu, Indonesië

Samen staan we op een klein groen plateau. Mijn hoogtevrees-meter loopt al aardig in het rood wanneer we voorzichtig dichterbij de rand gaan staan. Onder ons loopt het bijna honderd meter loodrecht naar beneden, waar de golven met volle kracht tegen de rotsen aan slaan. We zijn in Uluwatu, een plaats in het zuidwesten van Bali. Uluwatu staat bekend om haar bijzondere kliffen en grote golven, die getrotseerd worden door veel te bruine surfers. Van wat we gezien hebben van het zuiden van Bali is het hier een stuk rustiger dan in de andere plaatsen. Er hangt een ontspannen sfeer, iets wat goed past bij dit surfparadijs. Met onze lange mouwen en geblindeerd helmvizier zijn wij incognito van Sanur naar Uluwatu gereden op de gehuurde scooter. Als toerist is de kans namelijk groot dat je zonder reden wordt aangehouden door de corrupte politie, die je pas laat gaan na een kleine afkoopsom. Geen Bintang shirtjes dus, maar iets wat onze armen bedekt. We weten niet of we geluk hebben gehad of dat het daadwerkelijk heeft geholpen, maar we hebben de kleine maffiapraktijken gelukkig niet zelf hoeven ervaren.