Gebroken

8 april 2016 - Rinjani, Indonesië

We lopen door een dichtbegroeid regenwoud. Gisteren hebben we na een klim van 1100 meter en een afdaling van 1700 meter noodgedwongen moeten overnachten aan het meer in de krater van de Rinjani. De steile helling naar beneden bestond uit rotsen, die er na verloop van tijd voor zorgden dat de demping in onze Salomonschoenen hun werk niet meer deden. Na negen uur gelopen te hebben waren onze knieën op en zou de beklimming van de tweede kraterrand teveel worden. Bij het meer zijn we volledig tot rust gekomen in één van de grote voordelen van een vulkaan: warmwaterbronnen. Met een koele buitentemperatuur voelt het zuivere hete water zo zacht als een de knuffel van een panda aan voor onze spieren. Even dwalen onze gedachten af naar deze ervaring, wanneer we worden wakkergeschud door de oneindige regendruppels die uit de hemel komen. Na een klim van 600 meter zijn we bezig aan het laatste deel van onze trekking, dat bestaat uit een afdaling van twee kilometer. We zijn al bijna tien uur aan het lopen, waarvan het de helft van de tijd hard heeft geregend. We lopen op onze reservetank, waarbij we goed moeten schudden om de laatste druppel brandstof te vinden. Ik help Kelly om over de grote wortels in het regenwoud te stappen en al steunend op mijn schouders vangen we samen de klappen op. Als ik in haar ogen kijk zie ik de pijn. Misschien is de klimtocht naar de top ons in deze korte tijd toch teveel geweest. De herinnering hieraan heeft behoorlijk wat gekost en is ons alleen daarom al enorm veel waard. Het einde komt eindelijk in zicht en voor de laatste keer tijdens deze trekking kijken we elkaar in onze vermoeide ogen aan. We zijn apetrots en de wereld mag het weten!

1. Annemieke Duijvestijn:
    9 april 2016
    En zo is dat!!! Heel goed van jullie. Respect!!
  2. Joël & Kelly:
    9 april 2016
    Terima kasih Annemieke! Nu lekker uitrusten op de Gili's.
  3. Jeff, The Dad:
    9 april 2016
    Dag lieverds, terwijl ik op mijn dooie gemak aan het werken ben in de tuin en even geniet van een bak koffie, lees ik jullie stoere verhalen. Ik ben trots op wat jullie weer volbracht hebben op de Rinjani. Een ding moet me wel van het hart: hij is maar 3706 meter hoog. Dat doe je toch met 2 vingers in de neus :))))))
    Nee hoor, het is de kleine grote jaloezie die je nu hoort..... ik had er graag bij willen zijn.
    Geniet van de Gili's en Kelly beterschap. Joe jij weet wat je te doen staat........
    Liefs, dad
  4. Nol en Elly:
    9 april 2016
    Lieverds wat een mooie verhalen zijn het weer.Wat zal het zwaar geweest zijn als ik het zo lees .Maar jullie hebben het toch maar gefikst.Wat een mooie herinneringen zullen jullie aan deze reis hebben .Trots op jullie!
  5. Inge:
    9 april 2016
    En terecht dat jullie trots zijn! Ben ik ook op jullie! Nu lekker genieten op gili air lieverds! Mis jullie wel! Xx
  6. Mom:
    9 april 2016
    Well done! Wat een doorzettingsvermogen en wat een teamgeest jullie twee! De wereld mag ook weten dat ik ongelooflijk trots ben op jullie!
  7. Joël & Kelly:
    10 april 2016
    Bedankt voor al jullie lieve reacties! :)
  8. Cor & Corry:
    10 april 2016
    Lieverds, ik moest even een inhaalslag maken met het lezen van jullie prachtig geschreven verhalen door de drukte hier van de afgelopen week. Maar wat een belevenissen weer....ik geniet alsof ik er zelf bij ben geweest. Joe, complimenten weer voor jouw beeldende manier van schrijven. Echt prachtig. En die foto"s zo mooi. Jullie komen straks weer terug met een schat aan indrukken en momenten om nooit meer te vergeten. Dikke kus Corry
  9. Nol en Elly:
    10 april 2016
    Lieverds , ik zit hier met tranen in mijn ogen van geluk van jullie prachtige verhalen en ervaringen te genieten , wat hebben jullie toch een mooi leven zo , hopelijk maken jullie er nog een leuke laatste week van en horen en lezen wij jullie prachtige laatste ervaringen van deze mooie reis , xxx pap
  10. Joël & Kelly:
    11 april 2016
    Nu zijn wij op onze beurt even stil van jullie reacties.. Veel liefs xx
  11. Jeff, The Dad:
    12 april 2016
    Als het maar niet TE stil wordt, want dan krijgen wij geen leesvoer meer voorgeschoteld :)))