Inspanning

1 april 2016 - Labuanbajo, Indonesië

De zon die loodrecht boven ons staat zorgt ervoor dat het buiten minstens vijfendertig graden is. Al schuilend in de schaduw worden we van onder de golfplaten afdakjes lachend aangekeken wanneer we met onze handschoenen aan voorbij komen lopen. Zodra we een plastic fles oppakken stuift er een lading stof op, welke vast blijft kleven aan onze plakkende armen. Het werk is vermoeiend, maar het voelt goed om bij te dragen aan het initiatief van onze duikgids Sofia. Helaas is het op veel plaatsen in Indonesië nog steeds zo dat er veel, heel veel, afval rondzwerft. Het gebrek aan kennis en begeleiding zorgt ervoor dat Indonesiërs hun afval op straat gooien in plaats van verzamelen of verbranden. Laat staan recycelen. Sofia heeft maanden geleden het Trash Heroes Indonesia project in Labuan Bajo van een Nederlander overgenomen. Samen met lokale ambtenaren streeft zij naar een schonere omgeving in Labuan Bajo en op de zeebodem, door het juiste voorbeeld wilt geven. Zo nu en dan helpt er een inwoner mee om onze plastic vuilniszakken te vullen met materiaal dat gerecycled kan worden. Hoewel het voelt alsof we dweilen met de kraan open is de waardering zichtbaar, wanneer we een straat en een strandje opruimen. Niet alleen bij de lokale mensen, maar ook bij Sofia, die ziet wat we onze belofte van de avond ervoor zijn nagekomen en een kleine bijdrage leveren aan haar project. Nu maar hopen dat de kraan op den duur dicht gaat en alle inwoners een dweil op zullen pakken.

1. Annemieke Duijvestijn:
    4 april 2016