Rituelen

22 maart 2016 - Rantepao, Indonesië

Buiten is het compleet donker. Om de zoveel tijd wordt de zwarte lucht een seconde verlicht  wanneer de bliksemschichten hun natuurkracht laten zien tussen de harde regenbuien door. Waar we ons bevinden? Geen idee. We zitten op oude houten bankjes samen met Josep op de TL-verlichte veranda van een traditioneel Torajahuis. Josep, onze gids, is zelf ook een katholieke Toraja en onder het genot van een koude Bintang opent hij onze ogen voor hun oeroude cultuur. De voor ons onopvallende details kennen een diepgaande betekenis. Van de positie van de huizen tot de gebruikte kleuren en van de dieren die ze houden tot zelfs de richting waarin ceremonies worden gehouden. Zo worden overledenen in een kamer opgebaard die op het zuiden staat, de richting van het paradijs. Tijdens de begrafenis wordt het lichaam naar de westelijke richting gedraaid. Het leven is nu echt voorbij wanneer zij tot de zonsondergang gekeerd zijn. Het oosten staat daarentegen symbool voor nieuwe hoofdstukken in het leven. Zo slapen pasgeborenen in oostelijke richting en kijken huwelijkskoppels lachend naar de opkomende zon. De overgave waarmee men hier leeft en de passie van onze gids raken ons. In de vroege morgen worden we gewekt door het geluid van hanen, varkens, honden en spelende kinderen onder ons huis. Een heerlijk begin van een onbezorgde dag.

1. Nol en Elly:
    23 maart 2016
    Lieverds , de koude bintangs is dat hetzelfde als heineken in nederland,mooi verhaal ,gaan wij hier ook maar eens doen , lachend kijken naar de opkomende zon!! xxx pap en mam
  2. Jeff:
    23 maart 2016
    Desmond O'Hanlon (mijn reisverhalen held) kan niet op tegen jullie heerlijke sfeerverhaal. En jullie weten dat Desmond voor mij bijna heilig is ....
    Geniet van de reis, day by day, Dad.
    P.s. Nol, als wij elkaar weer zien, dan drinken wij n bintangbiertje!!!
  3. Beau:
    Heerlijk geschreven, ik geniet! X Beau
  4. Simone:
    23 maart 2016
    Mooi verhaal, Super fijn om te lezen dat jullie aan het genieten zijn!
    Dikke kus, Siem
  5. Simone:
    23 maart 2016
    Mooi verhaal, super om te lezen dat jullie aan het genieten zijn!
    Dikke kus,
    Siem
  6. Mom:
    23 maart 2016
    Sfeerbeleving is weer prachtig en beeldend beschreven. Daarom is reizen zo mooi! Opgaan en onderdompelen in de cultuur en meegevoerd worden door een gepassioneerde gids. Heerlijk lieverds!
  7. Wiesje de Groot:
    24 maart 2016
    Wat een mooie beschrijving. Ik kan het me helemaal voorstellen. Geniet!!!!
  8. Lisa van den akker:
    30 maart 2016
    Mooi te zien dat ieder ritueel verschilt van elkaar, maar dat de boodschap van elk duidelijk is: het leven eren en het hiernamaals proberen net zo fijn te maken zoals het heden hier altijd is geweest! Fijne verhalen lieverds! Xx