Vertrouwd

29 maart 2016 - Komodo National Park, Indonesië

De wateren van het Komodo National Park staan naast het prachtige onderwaterleven ook bekend om de sterke stromingen. Niet alleen horizontale stromingen, maar ook zogenaamde up currents en down currents. Hoewel Sofia en Hila, onze ervaren duikgidsen, hier enorm goed op anticiperen, kun je alsnog worden overvallen door een stroming die je naar boven of naar beneden trekt. Met z'n vijven vormen we de eerste duikgroep en we genieten op een diepte van ongeveer vijftien meter van het kleurrijke koraal en de bijzondere vissen. Plotseling botsen Kelly en ik tegen elkaar aan en rollen we over elkaar heen. Heel even verliezen we onze oriëntatie. We volgen de bubbels die we uitblazen, welke altijd naar de oppervlakte stijgen en weten zodoende weer waar de oppervlakte is. We zijn goed gegrepen door een up current, die ons in een split second uit onze rustige duikpositie naar boven heeft gesleurd. Mijn dieptemeter geeft aan dat we behoorlijk wat meters naar boven zijn geschoten. Het lukt mij om uit de stroming te komen en met gebaren blijven we met elkaar communiceren. Plotseling verschijnt Hila, de duikgids van de tweede duikgroep. Daar waar wij een uur geleden nog samen hebben gehuild van het lachen op het dek van onze boot, is hij nu bloedserieus. Zijn strakke oogcontact en stevige hand waarmee hij Kelly vasthoudt brengen een gevoel van rust en vertrouwen in een stressvolle situatie. Met zijn andere hand houdt Hila een koraalrots vast en samen wachten ze totdat de stroming aan kracht is afgenomen.

1. Inge:
    Ahhh mooi geschreven! Duiken <3 genieten lieverds
  2. Annemieke Duijvestijn:
    2 april 2016
    Pffffff gelukkig goed afgelopen. Dat was schrikken zeker!!! Aan den lijve ondervonden wat zo'n stroming voor kracht heeft.
  3. Mom:
    Wat een avontuur!
    Vertrouwen is onontbeerlijk en gelukkig hadden jullie professionele instructeurs bij je en kunnen jullie terugkijken op prachtige ervaringen onder water. Ben zeeeer benieuwd naar de GO PRO filmpjes!
  4. Cor & Corry:
    2 april 2016
    Pfff wat een spannende situatie zeg!! Gelukkig is het goed afgelopen. Jullie zullen toch wel.geschrokken zijn. Maar snel vergeten en weer genieten van de rest van jullie reis.
  5. Deb:
    2 april 2016
    Jeetje liefies dat is schrikken zeg. Gelukkig waren jullie in goede handen. Wat een ervaring weer. Xx
  6. Wiesje de Groot:
    3 april 2016
    Spannend, maar doen jullie wel een beetje voorzichtig met duiken en komodovaranen (zijn heel snel en gevaarlijk heb ik gelezen). Zie jullie graag gezond weer terug.